Patanjali’s Niyamas

13. februar 2020

Anden gren i Patanjali’s Eight Limbs er Niyamas. Niyamas fokuserer på dig og din personlige udvikling.


1. Sauca (cleanliness)

Oprydning i krop, sind, tanker, tale og omgivelser. At vælge med omhu, hvad du putter på og i kroppen, hvilke tanker du fokuserer på, hvilke følelser og overbevisninger, der styrer dig, og hvilke omgivelser, du har omkring dig.

Du kan overveje:

Hvad indtager du i løbet af dagen og hvad smører du på kroppen. Starter du dagen opgivende eller sprudlende. Hvordan taler og tænker du om dig selv og andre. Er det måske tid til at rydde op i bolig eller relationer?

2. Santosha (contentment)

At værdsætte det du har. At basere din lykke på det, der er lige nu. At se med åbne øjne og ikke-dømmende på realiteterne – også dem du ikke bryder dig om at se eller føle.

Du kan overveje:

Er du altid på vej videre mod noget andet eller formår du at være tilfreds og lykkelig lige der, hvor du er. Jagter du det næste job, den nye kjole eller den nye mand. Ser du realiteterne og agerer efter dem fx tegnene på stress, der kræver at du stopper op eller den dårlige ryg, der skyldes overvægt.

3. Tapas (disciplin)

Disciplin er nødvendig for at udrette forandringer. Nye vaner, optimeret fysisk eller mental sundhed, øget koncentration eller nærvær, en anden retning i livet.

Du kan overveje:

Hvilke forandringer betyder virkelig noget på længere sigt. Hvilke ændringer skal der til. Og hvordan sikrer du den nødvendige disciplin?

4. Svadhyana (self study)

Mindre ego. Mere intuition. At kunne genkende dine vaner, mønstre og hæmmende overbevisninger. At agere i harmoni med dig og det du ønsker at opnå.

Du kan overveje:

Hvornår dømmer og kritiserer du dig selv. Hvad frygter du og hvordan styrer det dig. Hvornår tvivler du på dig selv og dine drømme.

5. Ishvara Pranidhana (surrendering to a higher power)

At kultivere et tillidsfuldt forhold til universet. At forstå at dine handlinger spreder ringe i vandet.

Du kan overveje: Har du tillid til universet. Kan du slippe kontrollen. Er dine handlinger egocentriske eller overvejer du hvordan de påvirker andre mennesker, dyr, naturen.


Ligesom med de fem yamas, så udvælg én niyama ad gangen. Og begynd at blive bevidst omkring dine tanker, mønstre, drømme etc. Derfra kan du så planlægge de ændringer, som du ønsker at indføre i din hverdag – eller dit liv i et større perspektiv.

Kærligst, K.

Patanjali’s Yamas

13. februar 2020

Patanjali’s yamas er guidelines til at leve et mere bevidst liv; et universelt kodeks, som både gælder i tanker, ord og handling i forhold til dig selv og i forhold til din omverden.


1. Ahimsa (non-violonce)

At undgå fysisk mental og følelsesmæssig vold – både i forhold til os selv og andre.

Spørgsmål du kan stille dig selv er:

Hvornår dømmer jeg, hvornår kritiserer jeg, hvornår lader jeg vreden løbe af sted med mig. Taler jeg grimt eller hæver stemmen. Og kan jeg møde mig selv og andre med mere omsorg, tålmodighed, nysgerrighed og accept?

2. Satya (Truthfulness)

At vælge sandheden. I tanke og tale, men også at bestræbe dig på at leve det liv, der er mest rigtigt for dig.

Spørgsmål du kan stille dig selv er:

Taler jeg altid sandt eller vælger jeg ind imellem den lille, store eller hvide løgn. Når jeg taler og tænker, er det så med integritet. Bruger mine ord varsomt og med respekt. Og er jeg egentlig lykkelig?

3. Asteya (non-stealing)

Ikke at stjæle fysiske ting. Men heller ikke at stjæle andres tid eller energi. At give mere end du tager. At vælge generøsitet frem for grådighed.

Spørgsmål du kan stille dig selv er:

Taler jeg mere end jeg lytter. Tager jeg for givet hvad andre gør for mig. Gør jeg noget for andre uden at forvente noget til gengæld. Tager jeg ting, der ikke er mine?

4. Brahmacharya (continence)

Oprindeligt betyder dette cølibat. Det kan dog også dække over at kontrollere fysiske impulser i bredere forstand. At bryde vores afhængigheder og moderere vores forbrug.

Spørgsmål du kan stille dig selv er:

Hvad er jeg afhængig af. Kan jeg undvære kaffen. Og hvad med det daglige glas vin. Hvad med sociale medier og dine shoppingturer?

5. Aparigraha (non-coveting)

At give slip på alt det overflod, du ikke har brug for.

Spørgsmål du kan stille dig selv er:

Har jeg nu også brug for ti par støvler eller tre biler. Hvordan ville det være ikke at have tre tablets og fire fjernsyn. At give slip på karrierejobbet eller den store villa. Er der ting i mit liv, jeg har virkelig svært ved at leve uden og hvorfor?


Tag udgangspunkt i én af ovenstående og fokuser en uges tid eller to på netop den yama. I første omgang med fokus på bare at blive bevidst. Dernæst kan du begynde at udfordre dig selv og indføre små ændringer i din hverdag.

Kærligst, K.

Patanjali’s Yoga Sutras

4. februar 2020

Du kommer bare ikke udenom Patanjali’s Yoga Sutras, når du begynder at fordybe dig i yogaen. Det er en klassisk tekst – og en af de vigtigste tekster i den moderne vestlige yoga.

Patanjali introducerer blandt andet yogaens otte grene eller niveauer. Disse er en fast del af alle basis yogalæreruddannelser. Det er nemlig noget, du bliver bedt om at tage stilling til i din egen yogapraksis på og uden for yogamåtten, inden du bevæger dig ud i verden for at undervise i og dele yogaens essens og budskab.

Selvom du ikke skal være yogalærer, så er yogafilosofien noget af det, der kan gøre din yogapraksis endnu mere magisk, og den kan hjælpe dig med at forstå, hvad det er der sker – og hvorfor yoga bare føles anderledes end en almindelig gymnastiktime. Det er også yogafilosofien, som kan hjælpe dig med at skabe et mere bevidst liv.

The Eight Limbs of Yoga

1. Yamas: Leveregler, det omhandler dig i forhold til din omverden
2. Niyamas: Leveregler, der omhandler dig
3. Asana: De fysiske yogastillinger
4: Pranayama: En række åndedrætsteknikker
5: Pratyahara: At vende sanser og sind indad
6. Dharana: Fokuseret opmærksomhed
7. Dhyana: Meditation
8. Samadhi: At være ét med alt.

De kommende uger tager jeg dig på en rejse igennem de otte niveauer.

Kærligst, K.

Hvad betyder ordet yoga?

4. februar 2020

Ordet yoga betyder forening af krop, sind og hjerte.

Det er ihvertfald én af de traditionelle måder at oversætte ordet og ordets betydning på.

Og en virkelig down to earth og simpel måde at forklare det på kommer her:

“Living in a unitive state is not an esoteric concept, and it is not an elusive higher realm that people can aspire to. It is the opening of the heart so that we have the capacity to feel tenderness, joy and sorrow without shutting down. It is the opening of the mind to an awareness that encompasses rather that excludes. It is the startling and immediate recognition of our basic sameness. It is the practice of observing clearly, listening acutely, and skillfully responding to the moment with all the compassion we can muster. And it is the homecoming with and in the body for it is only here that we can do all these things.”

– Donna Farhi (Bringing Yoga to Life)

Kærligst, K.

Mindful Walking

4. oktober 2019

Mindful Walking – en klassiker inden for mindfulness

Teknikken kræver fokus og dybt nærvær. En fantastisk øvelse uden sko i græsset om sommeren. Her i efteråret er den også rigtig god til at skabe jordforbindelse og fokus – og kan sagtens laves med sko på, hvis du går ud i naturen. I videoen guider jeg dig igennem en 4-minutters Mindful Walking session. Det er dog en god ide at lave øvelsen i minimum 10-15 ad gangen, når du kender teknikken.

Kærligst, K.

 

Den perfekte dhal

26. september 2019

Dhal er virkelig nemt, budgetvenligt og smager fantastisk. Desuden er det en god ret her i efteråret til at balancere vata-energien.


Du får opskriften på min dhal her:


Ingredienser:

250 g. røde linser; 2 tsk gurkemeje; 2 tsk spidskommen; 1 løg; 500 ml grøntsagsboullion (gerne Herbamare); 400 ml tomat passata; evt. salt og peber

Sådan gør du:

Varm en gryde med en god klat smør; svits løgene; tilsæt krydderier og linser; tilsæt boullion og tomat passata; lad retten småsimre i ca. 15 minutter (eller indtil det er blevet til en tyk grød); smag evt. til med salt og peber

Tilbehør:

Server ris eller fladbrød til. Drys gerne med frisk agurk, koriander eller peberfrugt, saltede mandler eller hvad din kreativitet nu rækker til. Desuden smager det skønt med en klat creme fraiche eller skyr til.

Kærligst, K.

Efterårsessentials

24. september 2019

IT’S VATA SEASON

Ifølge Ayurvedaen er der tre livsenergier (doshaer), vata, pitta og kapha. Vi består hver især af alle tre energier, men én (eller to) af energierne dominerer typisk. Hver af disse energier er forbundet med årstiderne. Således er efteråret den sæson, vi forbinder med vata – og den sæson, hvor vata let kommer i ubalance. Vata er nemlig forbundet med æter og luft og kvaliteter som uro, flyvsk, kold og tør på den ene side og kreativ, legende og sprudlende på den anden side. Når denne energi dominerer i os eller omkring os er det vigtigt at skabe balance igennem modsætninger. For vata gælder det at fordybe sig og finde fokus, at holde kroppen varm med tøj, the og mad, at smøre kroppen ind- og udvendigt med olier og at skabe rutiner og regelmæssighed. Hvis ikke balance bliver skabt, kan det skabe stress i krop og sind.


Nedenfor får du en liste over ting, som er ret let tilgængelige – og som kan hjælpe dig med at skabe jordforbindelse, fokus og ro her i skiftet til og igennem efteråret.


Drik varmt vand med citron

for at give mave, tarme og immunforsvar et boost.

Smør kroppen ind i kokosolie inden eller under badet.

Det fugter og hjælper med at skabe kontakt til kroppen og dermed jorden.

Massér fødderne med creme, inden du går i seng.

Det er ren selvforkælelse og skaber kontakt til og ro i kroppen.

Forkæl dig selv med små pauser.

Til dybe åndedrag eller ren hvile.

Gerne med øjenpude på pande, øjne eller i hænderne.

Tyngden hjælper kroppen med at slappe af.

Brug beroligende olier med fokus på jordforbindelse

fx med aromalabs chakra nummer ét.

Skab faste rutiner

fx er det vigtigt at komme i seng til tiden og gerne til samme tid hver dag.

Kærligst, K.

Velkommen til bloggen

5. september 2019
Velkommen

Yoga er en ældgammel tradition, som er meget mere end de yogastillinger, vi i dag forbinder med yoga. Fra etiske og moralske leveregler til åndedrætsteknikker, meditation, fysiske yogastillinger, ayurveda og en hel del spiritualitet. Først når du praktiserer alle yogaens grene begynder magien for alvor at ske.


Og netop det er formålet med denne blog.


At inspirere dig til dels at komme dybere i din yogapraksis og dels at bringe mere yoga ind i din hverdag.

God fornøjelse!

Kærligst, K.