Mindful Walking

4. oktober 2019

Mindful Walking – en klassiker inden for mindfulness

Teknikken kræver fokus og dybt nærvær. En fantastisk øvelse uden sko i græsset om sommeren. Her i efteråret er den også rigtig god til at skabe jordforbindelse og fokus – og kan sagtens laves med sko på, hvis du går ud i naturen. I videoen guider jeg dig igennem en 4-minutters Mindful Walking session. Det er dog en god ide at lave øvelsen i minimum 10-15 ad gangen, når du kender teknikken.

Kærligst, K.

 

Den perfekte dhal

26. september 2019

Dhal er virkelig nemt, budgetvenligt og smager fantastisk. Desuden er det en god ret her i efteråret til at balancere vata-energien.


Du får opskriften på min dhal her:


Ingredienser:

250 g. røde linser; 2 tsk gurkemeje; 2 tsk spidskommen; 1 løg; 500 ml grøntsagsboullion (gerne Herbamare); 400 ml tomat passata; evt. salt og peber

Sådan gør du:

Varm en gryde med en god klat smør; svits løgene; tilsæt krydderier og linser; tilsæt boullion og tomat passata; lad retten småsimre i ca. 15 minutter (eller indtil det er blevet til en tyk grød); smag evt. til med salt og peber

Tilbehør:

Server ris eller fladbrød til. Drys gerne med frisk agurk, koriander eller peberfrugt, saltede mandler eller hvad din kreativitet nu rækker til. Desuden smager det skønt med en klat creme fraiche eller skyr til.

Kærligst, K.

Efterårsessentials

24. september 2019

IT’S VATA SEASON

Ifølge Ayurvedaen er der tre livsenergier (doshaer), vata, pitta og kapha. Vi består hver især af alle tre energier, men én (eller to) af energierne dominerer typisk. Hver af disse energier er forbundet med årstiderne. Således er efteråret den sæson, vi forbinder med vata – og den sæson, hvor vata let kommer i ubalance. Vata er nemlig forbundet med æter og luft og kvaliteter som uro, flyvsk, kold og tør på den ene side og kreativ, legende og sprudlende på den anden side. Når denne energi dominerer i os eller omkring os er det vigtigt at skabe balance igennem modsætninger. For vata gælder det at fordybe sig og finde fokus, at holde kroppen varm med tøj, the og mad, at smøre kroppen ind- og udvendigt med olier og at skabe rutiner og regelmæssighed. Hvis ikke balance bliver skabt, kan det skabe stress i krop og sind.


Nedenfor får du en liste over ting, som er ret let tilgængelige – og som kan hjælpe dig med at skabe jordforbindelse, fokus og ro her i skiftet til og igennem efteråret.


Drik varmt vand med citron

for at give mave, tarme og immunforsvar et boost.

Smør kroppen ind i kokosolie inden eller under badet.

Det fugter og hjælper med at skabe kontakt til kroppen og dermed jorden.

Massér fødderne med creme, inden du går i seng.

Det er ren selvforkælelse og skaber kontakt til og ro i kroppen.

Forkæl dig selv med små pauser.

Til dybe åndedrag eller ren hvile.

Gerne med øjenpude på pande, øjne eller i hænderne.

Tyngden hjælper kroppen med at slappe af.

Brug beroligende olier med fokus på jordforbindelse

fx med aromalabs chakra nummer ét.

Skab faste rutiner

fx er det vigtigt at komme i seng til tiden og gerne til samme tid hver dag.

Kærligst, K.

Velkommen til bloggen

5. september 2019
Velkommen

Yoga er en ældgammel tradition, som er meget mere end de yogastillinger, vi i dag forbinder med yoga. Fra etiske og moralske leveregler til åndedrætsteknikker, meditation, fysiske yogastillinger, ayurveda og en hel del spiritualitet. Først når du praktiserer alle yogaens grene begynder magien for alvor at ske.


Og netop det er formålet med denne blog.


At inspirere dig til dels at komme dybere i din yogapraksis og dels at bringe mere yoga ind i din hverdag.

God fornøjelse!

Kærligst, K.